Anatta

رهایی از پندار «منم» بالاترین شادمانی است

Anatta

رهایی از پندار «منم» بالاترین شادمانی است

مکث

امروز مکث کردن رو تمرین کن. با مکث حرف بزن. با مکث جواب بده. هنگام مکث کردن، هیچ کار دیگه‌ای نکن. فقط مکث کن. 


به اون موقعیت‌هایی که در زندگی روزمره ت پیش اومده و تو درش اشتباه کرده‌ای نگاه کن، اشتباهای کوچیک یا اشتباهای بزرگ، اگه در اون موقعیت‌ها قبل از عمل چند لحظه مکث کرده بودی اون واقعه چطور رقم می‌خورد ؟

با مکث کردن فرصت میدی که اون چیز که میدونی درسته به ذهنت برسه. با مکث کردن به همه‌ی حرفای خوبی که تو کتابا یا از آدمای بزرگ یاد گرفته‌ ای اجازه میدی که امکان عملی شدن پیدا کنن. چند لحظه درنگ، «واکنش دوم» رو به ذهنت میاره. واکنش هوشمندانه‌تر، مؤثرتر، خلاقانه‌تر.

اسلوموشن فقط مخصوص خلوت مراقبه نیست. اون چیز که در خلوت تمرین میشه باید به روزمره‌ی عادی هم تسرّی پیدا کنه. آگاهی از ذهن و آگاهی از قصدها خواه‌ناخواه حرکت بدن رو آهسته میکنه. حفظ هشیاری قطعاً مستلزم آرام و با مکث صحبت کردنه. آرامش ذهن با طمأنینه در گفتار، طمأنینه در رفتار، و طمأنینه در حرکت بدن مرتبطه. در حالت غیر از نشست، در میان حرکت بدن یا حرف زدن، مکث کردن باعث میشه خرَدی که در نشست‌های صبح و عصرت ظهور میکنه در اون موقعیت غیر مراقبه‌ای هم بازیابی بشه. ذهن میتونه نهایت خردی رو که در عمیق‌ترین نشست‌ها تجربه کرده بازیابی کنه، یا حداقل پرچم افراشته‌ی اون خرد رو از دور ببینه.

مکث در ارتباط با دیگران طرف مقابلت رو هم وارد میدان هشیاری تو میکنه. وقتی در جوابش مکث میکنی، به ش فرصت میدی که چیزی که گفته رو مرور کنه و اگه امکان برداشت اشتباهی از صحبتش وجود داره متوجه بشه. معمولاً وقتی مکث میکنی طرف مقابل زودتر از تو متوجه اون نقطه‌ی مستعد اشتباه میشه و اونو توضیح میده. یا اگه کاری مرتبط با تو داره میکنه، وقتی با درنگ تو چند لحظه در انتظار پاسخ تو میمونه خودش متوجه شکل مطلوب‌تر انجام اون کار - که احیاناً تو در نظر داشتی - میشه. مکث کردن باعث میشه لحظه‌ی حال همه‌ی ذهن رو در بر بگیره. شش دانگ ذهن به این لحظه میاد، شش دانگ ذهن تو، شش دانگ ذهن اطرافیانت. مکث کردن باعث میشه هر موقعیت رو کامل‌تر زندگی کنی، یکپارچه‌تر، غیر کلیشه‌ای‌تر، زنده‌تر. از لحظه‌ای که از صبح بیدار میشی تا لحظه‌ای که شب به خواب میری، همه‌ی افعال و همه‌ی گفتارها رو اگه با مکث و درنگ انجام بدی بدون استثناء مفیدتر خواهد بود.

زندگی مدرن شهری جهت دیگه‌ای رو در پیش گرفته.. انبوهی در خلاف جهت تو هستند.. مهم نیست.. تو چراغ خود برافروز.

با مکث زندگی کن! چیزیو از دست نمیدی. بهتر زندگی میکنی.





.
.